lauantai 4. syyskuuta 2010

TURKIN KUSADASISSA 26.8-2.9-2010 Hotelli IDA

TURKKI KUSADASI
26.8-10 -2.9-10

Lentomatka oli rasittava minulla, tunnin välein pyysin/käskin yhtä poikaa olla potkimatta selkänojaani. Arvaas totteliko tuo poika, joo 20 minuutiksi kun tuli ruoka...

No selvisimme Izmirin lentokentälle, ja sieltä Kusadasin Hotelliimme matkaa 90 kilometriä.
Meitä tuli koko linja auto lastillinen ihmisiä. Ensimmäistä kertaa ensimmäinen Hotelli oli meidän jolle pysähdyimme, jokunenhan pariskunta tähän Hotelliin tuli.

Rappuset joita pelkäsin olivat melko jyrkät, mutta kyllä minä tuon pereniuspareesitukeni kanssa selvisin.

Sen jälkeen saimme avaimen (1) huoneeseemme, yllätys oli saimme kaksion parvekkeella (5 kerros), todella siisti mutta yksinkertainen sisustus (siis ei mitään luxus huonekaluja tai kankaita).
Merinäköala ( jokunen talo pikkuisen esteenä, ei kumminkaan haitannut kuvaamista)
Parveke pieni mutta ei liian, mahtui pöytä ja pari tuolia.
Makuuhuone iso, vaatekaapit, peilipöytä ja pari ikkunaa...
Olohuone jossa keittiöseinä toisessa päässä, olohuoneessa ikkuna, sohva, sohvapöytä ja televisio.
Keittiö osuudessa, kaappeja jossa astioita kaksin kappalein, jääkaappi, vedenkeitin, 2 levyinen liesi, tiskiallas hanalla (hanasta tuli niin vähän vettä, ei siinä tiskaamaan pystynyt), kattiloita 2.
Kylpyhuone todella tilava amme jossa suihkuseinät ( vettä tuli niin harottamalla, joten pidinkin suihkua kädessäni)
Huom. ensimmäisen vessapaperin Hotelli tarjoaa, ostat itse seuraavat aulasta 0.50 liiraa..

Kun tavarat purettu laukuistamme, pistimme kevyemmät vaatteet päällemme, ja suuntasimme Hotellin allasbaariin jossa nautimme ensimmäiset Efes oluemme (a hinta 5 Turkin liiraa).

Sitten suunnistimme rantaa pitkin kaupungille, piti kävellä oppaiden tapaamiseen ( tervetulotilaisuuteen) Blue Star Tuntas Hotelliin, uskoimme selviävämme kävellen toisin kävi, shoppailtiin kyllä välillä, mutta piti ottaa taksi lopuksi jotta ehditään sinne ajoissa retket kun päätimme ostaa sieltä.

No retket ostimme, Turkkilainen ilta (Englanninkielinen opas) juomineen 37€ ruokineen juomineen 49€
Efesos ( Suomalainen opas) 38€
Samos Kreikka 39€ (opas vaan antaa liput)

Pamukkaaleen olisin myös ostanut retken, mutta opas sanoi että tällä hetkellä kun oli niin kuivaa jotta tuo ei näytä kuin kuvissa (eli vesi ei niiden kalkkikivien välistä solise), joten sinne sitten emme menneet..
Delfiinishow olisi myös ollut kiinnostava, mutta emme ole vesiliukumäki ihmisiä joten sen myös jätimme siksi pois..
Siellä olisi myös ollut sellainen juttu olisi päässyt rautahäkissä alas HAI altaaseen, tuo minua kiinnosti mutta kuvaaminen että olisin minä ja HAI yhdessä kuvassa ei onnistu. Mutta opas kertoi myös sen että ei nuo HAIt ole täysikasvuisia.
Veneretketkään eivät olleet meidän juttu joten nuo myös pois meiltä...

Sen jälkeen kun otettiin taksi jotta päästään takaisin Hotelliimme Idaan, mutta hän kuuli ilmeisesti väärin jotta Adaan olisimme menossa. Hyppäsimme taksista ja suuntasimme lähimpään markettiin ostamaan iltapalaa.

Sitten piti kävellä Hotelliimme olikin yllätys olimme eksyksissä.
Kyseltiin paikallisilta kaikki puristivat vaan päätään, eivät tunteneet Hotelli Idaa.
Käveltiin ja käveltiin, katselin merta ja muistin mikä näköala meillä oli, sanoin että nyt pitää suunnistaa ylös, mieheni taas sitä mieltä että vietämme täällä ulkona ensimmäisen yömme. No siinä me paikallisia pysäytimme ja yksi neuvoikin meille taksi aseman, nyt taksi tiesi minne ollaan menossa, joten selvisimme Hotelliimme..
Siitä sitten pehkuihin ja odottamaan huomista uutta jännitystä..

MIEHEN MIETTEET:

EKAPÄIVÄ KUSADASISSA

No niin taas mentiin, matkailu avartaa sano Katja kun mun käski roskapussii ulos viemään.
Siis Turkki ja Kusadasi, on muuten saatanan vaikee nimi kirjoittaa kokeilkaa ite.
Kellonsoittajankatu-Uudenmaantie pussipysäkki välisellä matkalla EI ONGELMIA, löydettiin pysäkki melkeen heti.
Turku - Vantaa välinen linja auto matka EI ONGELMIA
Vantaan lentokenttä ( terminaali 1) ja lähtöportti 30A välisellä matkalla EI VIELÄKÄÄN ONGELMIA.
Siinä vaiheessa mietin miksen oo koskaan lotonnut, eihän siinäkään ongelmia olisi ollut, kaikki kuitenkin väärin ois ollut NOU PROPLEM.
No ette usko mut Vantaa - Izmir lentomatkakin suju ihmeempiä ongelmia ilman, Katjaa vähän nolotti kun kysyin lentoemolta onko tääl ulkohuussia.
Konekin tällä kertaa onnistui melko mukavasti laskeutumaan Izmirin lentokentälle, mulla meni toinen korva lukkoon ja toinen rupes vihlomaan, vasen eikun oikee edestäpäin katsottuna, niin kuin tolla ois jotain merkitystä, lukossa mikä lukossa, vihloo mikä vihloo, mut vasen se oli.
Katja mätki mun suuhun purkkaa oikein urakalla, ja sano et se on luulosairautta, en voinut vastata siihen mitään, kun suu täynnä purkkaa..
Izmirin lentokentäl mun passi ( ihme kyl kelpas niille) EI VIELÄKÄÄN ONGELMIA.
Sit tultiin Hotelliin Katja kirjoitti meidät molemmat sisälle Hotelliin, uskokaa tai älkää mut sen kaunokirjoitus oli ihan samanlainen kun sellainen iso kirjoitus KATJA se oli sen nimen selvitys ja selvishän se ( siis minä)
TÄHÄN ASTI KAIKKI OK!!!

Mä purkasin laukut auttoi Katjakin laittoi, laittoi vanupuikot järjestykseen.
Kulutettiin sit aikaa ja arvatkaas kuka Euroja siihen asti kunnes kello tuli 18.00, ja sit se tuli ( ei Katja vaan kello 18.00).
Se oli simmonen info tilaisuus tai piti ainakin olla 1/2 tuntia ja kaikille tuli selväks miks Katjalla oli negatiivinen vastaus patikkaretkille, no se siitä. Katja tilas retkiä sinne suun tänne ja mä en tienny koska ja minne.
Sen verran omatoimisia oltiin et mä kadotin koko Hotellin ( ei Katjan vika) kun takas tultiin kyllä mä sen jotenkin ymmärrän et joku kadottaa pankkikortin tai kännykän, mut en sitä , et mää siis aatelkaa mä voin kadottaa koko Hotellin. Oli siin sentään 7 kerrosto, enkä mä löytänyt yhtäkään niistä.
Haukkusin ja kirosin, itteäni ja vahingos Katjankin, etkös voinut kattoo miss mentiin ja mihin mentiin ja miks mentiin ja mihin.
Olin anteeks pyynnön velkaa, kyl mä pyysinkin.
Mut se nukkui jo, nyt muakin alkaa väsyttää, siks sanonkin teil HYVÄÄ YÖTÄ!

27.8-10

Aamumme alkoi aamupalalla, ei sellainen jota voit käsittää aamupalaksi ( mut mä voin), oli tomaattia (maailman parasta), kurkkua, vesimeloonia, oliiveja ja jotain mit en tunnistanut, mut mun makuun meni, munakasta, marmelaadia, voita, leipää, kahvia (kelpasi kyllä) tuoremehua, ja joskus munakasta tai jotain pasteijan tyyppistä leivonnaista.

Sen jälkeen sonnustauduttiin altaalle. (ja mun uudet bikinin yläosa taas liian pieni), joten onneksi uimapuku mukana.
Tutustutiin kahteen Kouvolalaiseen mieheen, toinen nuorempi ja toinen meidän ikäinen.
Jari pääsi biljardin jaloon taitoon tuon nuoreman kanssa, mä altaallauin otin aurinkoa, peräkanaa. Olutta vettä vuorotellen.
Hotellin ilmoituksessa luki, ei ole ravintolaa, mut heil kyl on.
Alagartelista josta nappasimme syötävää ( todella hyvää, päätimme täällä syödä toistekin), ja ostettiin vettä 5 litraa 1.50 liiraa ja vessapaperia (talon kustannuksiin ensimmäinen) 0.50 liiraa.
Jos sinulla valmiit postikortit merkkeineen, ei tarvitse metsästää postilaatikkoa, hotellin henkilökunta otti nuo minulta he pistävät nuo eteenpäin.

Alettiin valmistautua Turkkilaiseen iltaan...

TURKKILAINEN ILTA

No kaikki ei mennyt putkeen, todettiin ettei Suomalaista opasta, joten kun odoteltiin autoa, hyppäsimme vahingossa Dolmukseen, kun tajusimme hyppäsimme ulos ja taksiin ja takaisin.
Onneksi, Finnmatkojen bussi myöhässä, joten pääsimme retkellemme.
Oli siis Dolmusta ja taksia siinä välissä, ennen kuin oikea bussi tuli.

Menimme Vanhan Linnan sisäpihalle, jossa oli satoja ihmisiä asiakkaina.
Saimme todella hyvän paikan, lavan kulmalla..
Hyvää ruokaa ( ehkä ei kaikki ihan Jarin mieleen) olutta , viiniä ja teetä (joka säilyi koko ajan täytenä).
Show oli mahtava, sanoin kuvaamaton.
Ensin aloitti viulunsoittaja, sitten Turkkilaisia komeita miehiä ja kauniita naisia tanssiesityksineen.
Oli laulua, tanssia, soittoa ja napatanssia..
Wau mikä ohjelma!
Kuvia otin minkä ehdin, mutta ku tuli kasi ihmistä vanhempi mies ja nuorempi nainen lauloivat pari kappaletta ( Oopperan kummitus oli niistä yksi, sai kylmät väreet selkäpiihin ja kyyneleet silmiini), oli todella herkkä hetki.
Kun ohjelma loppui tulimme Hotelliimme, ei voi olla totta juhlimme aamuun asti Suomalaisten kanssa. Kanuuna oli aamulla sanoinkuvaamaton...

27.8-10

TURKKILAINEN ILTA MIEHEN MIETTEET:

No niin sit lähettiin sinne Turkkilaiseen iltaan..
Mut ekaks tehtiin outo ajelu Dolmus bussilla, sinne suun tänne, luultiin et se oli se auto johon meitin piti mennä.
Mut kun kattelin, niitä matkustajia, epäilys hiipi puseroon. Nyt perkele jotain on pahasti pielessä.
Mun vieres istui yks mamma sil oli kuulolaite ja rollaattori parkkeerattu sine auton sisälle, takapenkillä istu pari sokeaa ukkoa.
Ei helvetti nyt autosta ulos ja äkkiä, VÄÄRÄ AUTO.
Miks muka sokee ja kuuro menis katsomaan ja kuuntelemaan Turkkilaista iltaa..
hypättiin ulos..( 3 liiraa)
Ja hypättiin taksiin, ja pyysin et se veis meijät sinne missä tuo Turkkilainen ilta vietetään, nyt on anteeks vaan sanoo, oltiin taas toss liikenn eympyräs, sama paikka lähtö kuopis..
Kyllä mua kummastutti, mikä täs retkessä muka maksaa kun kerran lähdettiin kohdasta B ja yht äkkiä saatana oltiin taas kohdassa B.
Aattelin olipa lyhyt ja antoisa Turkkilainen ilta, juomat kuulu muka retken hintaan, ite ostin vetebi 0.50 liiraa, yks pullo outo oli retki aattelin pitäiskö ostaa sellanen Turkkilainen päivä retki, kun tuo iltaretki on niin mukava.
No onneksi se oikee auto ( ei dolmus) oli myöhässä, joten päästiin kyytiin ja illanviettoon paikka oli tosi upea. Mut ja Katja laitettiin istumaan raunioiden keskelle, ei vaan oli se upee linna, yks pieni puute siinä oli, silloin kun se rakennettiin oli katontekijät lakossa, kun yllämme näkyi kuu otava ja perkeleesti pikku tähtösiä.

Oli sellainen seisovapöytä, josta ite sai hakea monen sortin(mahdotonta sanoa mitä nuo oli) rikka ruohoja, mulla petti pokka kun katoin mitä Katja oli kasannut lautaselle, sen annos muistutti märkää peruukkia, jonka se oli koristellut majoneesilla. Sanoi mulle ota säkin , antaa muka väriä mukavasti. On se niin hienoo kun mun vaimo löytää joka asiasta hyvät puolet, ja sil on ihan uniikki huumorintaju, pieni esimerkki: Katjan huumorintajusta, silloin kun meidät vihittiin ja Pappi kysyi multa tahdonko ottaa Katjan vaivoikseni, en ehtinyt sanoa mitään, kun se huusi Papille KYLLÄ SE TAHTOO. Siitä asti mun elämä on ollut pelkkää tahtomista.

Se ilta alkoi ku lavalle pomppas yks nainen viulun kans ( ei ollut Linda Lampeenius), soitti tosi taitavasti, sen jälkeen lavalle tuli viis ukkoo, uskokaa tai älkää niillä oli samanlaiset asut kuin Katjan Zumbapuku, mun piti kattoo istuiko se mun vaimo varmasti vieressäni vai oliko sekin siel lavalla zumbaamassa, siinä hyori ja pyöri välillä ne huus niin saatanasti, et mult meni ruokahalu.

Koko paikan valtasi ääretön hiljaisuus, vain minä ja rauniot, kuu ja tähdet, oltiin ihan haltioissaan.
Siitä Hotellista puuttui vain katto, ei olis varmaan maksanut tommoinen huone siellä paljoakaan, ei ainakaan sadepäivinä.
No esitykset jatkuivat, koko ajan tuli akkaa ja ukkoo, joillakin oli kuulkaas aika vaikeeta olla nauramatta, outo muoti täällä Turkissa, toisilla lampunkuupat päässä ja toisilla patalaput persuksissa, siin ne tanssi yhdes rivis ja joku huus kun henkee vietäis.
Mut sit tuli napatanssija , sellainen tosi upee nuori nainen, HUH HUH tuli hiki kun sitä kattelin...
Joo sit vuorossa vasta kumma epeli tuli, se pamautti suuhunsa pari puulusikkaa ja kaupan päälle vielä yhden suuren soppakauhan, sit se alkoi molemmilla käsillä mätkii itteään suuhunsa, aika moinen kolina tuli sen suusta, mut hienosti soitti niillä..
Hienoin esitys oli kun vanhempi mies ja kaunis nainen lauloivat OOPPERAN KUMMITUKSEN ilta oli hieno, en voi muuta sanoa " Et Turkin Pippuri"

28.08-10

Tämä päivä vietettiin altaalla, siellä me molemmat pulikoimme.
Ainut paras paikka jossa ei hikoillut oli allas, oltiin siellä ihan kellon 15.00 asti ( keskilämpötila oli 45 astetta)..
Sitten eka kerran päätimme nukkua parin tunnin päiväunet.

Kävelimme taas taksi asemalle (7 Turkin liira) vanhaan kaupunkiin.
Siellä söimme Turkkilaiset kebabit, ja mulle sateli suukkoja kämmeniin ja poskille. 3 tarjoilijaa poikaa (komeita) ja yhdelle jouduin antamaan pusut molemmille poskille, ja sain vielä sellaisen pikkuisen käsintehdyn kudotun sormikkaan ( sen käyttöä en tiedä) . (Ilmeisesti sain pojilta rukkaset)
Tuli taas shoppailtua pari puseroa ja 2 ihanaa nukkea.
Ostimme Krakia, olutta ja tupakkakartongin (42.50 Turkin liiraa) ym. syötävää..
Sitten istuimme omalla parvekkellamme nautimme Krakia ja seurustelimme kahdestaan..

29.9-10

EFESSOS RETKI PÄIVÄ

(Silloin huomioin että kuu ja aurinko yhtäaikaa taivaalla)

Aamumme alkoi omalla aamiaisella (Hotellimme aamiainen alkaa klo 8.30)..
Sitten valmistauduimme Efessoksen retkeen, Hattu, aurinkovoiteet ihossa, vettä, kamerat latingissa ja hyvä mieli.

Kello 7.45 piti taas olla siinä Fes Hotellin edessä ( liikenneympyrässä)..
Odottelimme siinä linja autoa, ja ajoissahan tuo tulikin. (Suomalainen retkiopas)

Olimme porteilla vähän ennen sen aukeamista, oli pari tuntia sellaista helpompaa kulkua kun ei kuumuus vielä iskenyt päälle..
Siellä on ehdoton tupakointikielto ( silti joka paikassa oli tumppeja), ostin lisää vettä 4 pulloa minulle ja miehelleni, koska ymmärsin että tuo kävely siellä kestää 2.5 tuntia...
Siellä sitten katselimme ja kuuntelimme kerrontaa historiasta ( 13% vasta kaivettu kaupunkia ylös)..
Oppaalla oli sanat kuin vuosiluvut hallinnassa (uskottava on, ettei oppaan työ helppoa ole).
Kello kun alkoi olla 10 aamulla tuli kuumuus, ja vettä kului, alkoi tulla peräti tukala olo..
Siinä niitä kuvia räpsimme innokkaasti, mielessäni oli tuo Efessoksen teatterin näkeminen, tuohan tuli vasta lopussa, odotin siitä paljon, paljon suurempaa ( pienoinen pettymys, ei vakava).
Jalkani kannatti minua todella koko tuon Efessoksen.
Sen jälkeen jatkoimme matkaamme Keramiikkatehtaalle, nähtiin alusta asti miten nuo astiat tehdään, kuvata ei saanut kuin siitä kuinka tuo savi muovataan..

Olihan tuo tarkkaa puuhaa.. jonka jälkeen pääsimme museo myymälään,kun pääsimme sinne niin kyllähän nuo kulhot ja kupit ym. olivat todella huippuhintaisia (minua ei kiinnostanut), samoja myytiin basaareissa paljon, paljon halvemmalla, esimerkki pannunalusta matksoi siellä 20€ kun basaareissa samat 3€..

No palasimme Hotelliimme, ja päätimme syödä siellä Jarille jäi annoksesta nälkä, minulle taas tuli suuri ja tosi tosi tulinen annos Kana carrylla (tuntui maku pari tuntia suussani) hyvää tuo silti oli.
Olimme taas altaalla, auringon otto jäi vähemmälle kun vedessä oli parempi olo( 44 astetta taas).

Sitten taas otimme alhaalta taksin ja suuntasimme Kyyhkys saareen, kyyhkysten asumukset löysimme mutta ei kyyhkysiä. Portaita riitti ja näköala kaupunkiin silmiä hivelevä, siis todella kaunista katseltavaa ja kuvattavaa.. Mutta ei valaan luurankoa.. ovi ketjussa ja sisällä ei mitään.

siitä sitten suuntasimme kaupunkiin, menimme Kebabbi paikkaan , minulla ei ollut nälkä mutta Jari halusi ( olikin ensimmäinen kebabbi jossa tuli noita liuskoja) Iskender, ihmettelin kun yhtä anosta pyysimme ja molemmille tuotiin ruokailuvälineet, maistoin hieman, en ole parempaa kebabbia syönyt, tuo kastike on ihan toista luokkaa kuin meillä täällä.

Taas shoppailtiin, Jarikin osti jotain itselleen.
Minulla hajosi lompakko joten osto tuli kyseeseen, siinä todella onnistuin tinkauksessa, lompakossa 132 Turkin liiraa ja minä iskin kauppiaan laskimeen 12 liiraa, pitkän tinkaamisen jälkeen otin lompakon 25 liiralla ( ihan aito Pradan jäljitelmä HEH HEH).

Tulimme taas Hotelliimme, odotimme jännittyneenä kun piti siellä alkaa Karaoke altaalla, ei meillä kyllä ollut varaa valvoa joten päätimme vain käväistä siinä, aamulla taas aikainen nousu.

Tulihan joku muukin katsomaan, miten täällä karaokea lauletaan Turkiksiko...
Mutta eihän siellä mitään ollut, koko Hotellinväki katsoi koripallo ottelua, joten se siitä Karaokesta..
Istuimme parvekkeellamme ja katselimme kaunistavalaistua kaupunkia.

Täytyy muuten sanoa että joka ilta kello noin 20.00 kuuluu läheltä Kyyhkyssaaren vierestä mäenpäältä jossa valtava mies patsas pamaus ja savupilvi tuon patsaan yllä, ja sen jälkeen kuuluu koko kaupunkiin heidän uskonnollinen laulunsa ( joikunsa) ja sitten seuraa valonheittäjät pyörii himmeänä taivaalla läpi yön.

MIEHEN MIETTEET:

Enää en men parvekkeelle kello 20.00 illalla.
Syy siihen tällainen noin 5 kilometrin päässä on kukkula ja kukkulalla tykki, ihan totta ne ampuu sillä, mun mielestä en mä mitään pahaa oo niille tehnyt..
Pari kertaa on ohi mennyt, mut sanoohan tuo sananlasku et kolmas kerta toden sanoo, et silleen.
Ja kun se tykki on räjähtänyt alkaa joku niistä ampujista ulista, joiku se on, ei ihan JEES asia.

30.8-10

RETKI KREIKAN SAMOKSEEN

Aamupalan taas teimme itse, koska retkemme on niin aikaisin.

Taas samassa liikenneympyrässä odottamassa kello 7.45 ja linja auto ajoissa joten matkamme alkoi satamaan jossa passit leimattiin ja läpivaistiin kaikki nuo samat kommervenkit kuin lentoasemallakin.

Sitten päästiin verovaapaaseen myymälääm, ei minua nuo viinat kiinnostaneet mutta tupakkakartongit päätin ostaa no tulihan nuo 13€ kappale hintaan, passin numero tuli kuittiin.

Vihdoin pääsimme alukseen ja lähtöön matka Kusadasista - Samokseen 1tunti 30 minuuttia kesti matka, siellä yläkannella, josta sai otettua kuvia matkaltamme.
Luulin pääseväni samanlaiseen saareen kuin Rodos, ei todellakaan ollut.

Kauppoja rannalla 1 kilometri ja kun koukkasi viimisen kaupan kohdalta seuravaa katua takaisin päin saman verran.
Suomea eivät nämä puhuneet yhtään (Rodoksella melkein kaikki osaavat Suomea).
Siinä nämä Samoksen kaupungin kaupat.
Siellä ei ollut sisäänvetäjiä hyvä juttu.
Kun astuimme liikkeeseen, voi sanoa että palvelualttius oli nolla, ihan kuin olisi häirinnyt heidän olemassa oloaan ostamalla jotain, mutta kun menin liikkeeseen ja katsoin tuotteita enkä löytänyt haluamaani ja poistuin, niin melkein voi kuulla heidän huojentuneen kun ei tarvinnut palvella.

Päätimme syödä Gyrospitat eräässä Ravintolassa, siellä palvelu todella hyvää. Kuin myös nuo pitat maistuivat maukkailta 2€ kappale hintaan.

Sitä rataa sitten seilattiin tuntitolkulla samoja kauppoja.
Sitten alkoi tuo siesta aika ja monet liikkeet sulkivat ovensa, päätimme mennä pirtelölle jäätelöbaariin, palvelua taas saimme kiitettävästi ja vesipullot vielä kaupanpäälle.

Taas pelkkää kävelyä, kunnes törmättiin meidän Hotellista olevaan aviopariin ja menimme Ouzolle heidän kanssaan Ravintolaan, siksi aikaa kunnes pääsemme taas laivaan ja takaisin Kusadasiin.

Ja sama homma taas Passien plarailua ja taas alukseen.
Onneksi tuli mentyä päiväksi Samokseen ja tiedän mihin saareen en enää koskaan mene.
On sellainen Saari joka on enimmäkseen ranta ja auringonpalvojille, uimarannat eivät ole kaupungissa, vaan ovat kauempana.

Taas matka Samoksesta - Kusadasiin alkoi.

Pääsimme taas Hotelliimme ja suihkuun ja vaatteet vaihtoon, rantaan syömään Gaptain Houseen, siellä olikin syömässä myös meidän Hotellista tutut miehet, joten istahdimme heidän pöytään.
Tilasimme kana ruokaa, oli halpaa ja hyvää noin 11 liiraa annos.
Sen jälkeen palasimme Hotelliimme ja otimme allasbaarissa yhdet paukut (heillä kaikki paukut 12 liiraa kappale).
Jalat olivat väsyneet joten kömmimme omaan huoneeseen nukkumaan..

31.8-10

SHOPPAILUA JA KYYHKYSSAARI

Ehdimme vasta toisen kerran aamupalalle, oli tullut muitakin lisukkeita, tomaatti maistuu todella hyvältä.

Sitten lähdimme näiden Suomalaisten miesten kera kävelemään rantaa pitkin rahanvaihtopisteeseen, sitten vain shoppailtiin vanhassa kaupungin basaareissa.
Tinkaaminen ei meinannut onnistua millään yhdessä merkkiliikkeessä rannankupeessa, yhdistimme 4 paitaa, joten lopuksi saimme yhden ilmaiseksi, oten paitojen hinnaksi tuli 15€.
Mutta yhdessä basaarin liikkeessä alkoi tinkaaminen sapelista Euroissa alkuhinta 44€ 25 aloitin, siinä taas laskua ja minun nostoa hinnassa kunnes pääsimme minun 31€ tarjoukseen ja hänen 33€ laskuun joten lopputulos 32€.

Sen jälkeen taas Kyyhkys saareen siellä todella upeat maisemat SUOSITTELEN, sieltä taksilla Gaptain Houseen syömään, tuli siinä pari ruokaryyppy Krakit otettua.
Siitä kävely Hotelliin, suihkuun ja kylään toiseen huoneeseen jossa vietimme iltaa.
Menimme vielä allasbaariin ja otimme oluet, Hotellin kissoja tuli silloin taas hyvänä pidettyä.
Taas yksi päivä ohi..

1.9-10

MARKKINAT & SHOPPAILUA

Aamulla kun heräsin ja menin parvekkeelle, katselin pilviä ja sanoin että on kuin olisi ollut sadepilviä.
Mentiin alas aamupalalle, oli mukavan viileä aamu. Siinä kun nautimme katoksen alla aamupalaamme katse kohdistui altaaseen, niinhän tuo oli totta satoi vettä. Hetken päästä tuli kova tuulenpuuska, heitti noita varjoja oikein kunnolla lentoon.
No eihän tuota kauaa kestänyt, mutta ilma pysyi pari tuntia mukavan viileenä 25 astetta.
Ilma taas alkoi hiipua tuohon 40 asteen tiimoille, markkinoille ( Dolmus asemalla) kun päästiin oli todella edullista, mutta tuli tuollaista vaatekasoja pari katsottua, ei ostettavaa niissä ovat kuin rättejä saumat miten sattuu.

Vaatteet jotka olivat nätisti aseteltuja tai tangoissa niistä tuli paljon ostettua, hinnat 2liirasta alkaen, yhdet Prada jäljitelmä kengät ostin 20 liiraa, 3 laukkua tuli ostettua 2 niistä Prada jäljitelmää.

Siellä oli pari kauppaakin, toisen tuotteen hinnat 2.50liiraa ja toisen kaupan tuotteet 1.50 liiraa.
Aikamme siellä pyörittyämme, otimme taksin ja taas Hotelliin taksilla 7 liiraa.

Sitten taas altaalla aurinkoa ottamassa ja uimassa.
Sitten päätimme lähteä syömään jossa emme olleet käyneet, menimme vanhaan kaupunkiin, siellä Ulkoilma Ravintola jossa oma jäätelökauppias kyljessä ( olimme kuvanneet siinä kerran sellaista pitkäkarvaista kulkukissaa), olimme kerran aikaisemmin olleet siinä oluella. Siinä päätimme syödä jotain erikoista, päädyimme Talon Erikoiseen molemmat (2 kuvaani paljastaa tuon ruokamäärän, jonka molemmat saimme).
Annoksen näkö ja koko kuten tarjoilu (28.90 liiraa annos), olisi pitänyt tilata vain 1 annos ja olisi kummallakin ollut vatsa täynnä.
Mutta tuo maku oli aivan huippuluokkaa NAM NAM...

Taas Hotelliin, ja siitäpä alkaa tuo pakkaaminen, laukut huomista lähtöä varten (onneksi olin ostanut tuon matkalaukku vaa an. Saatiin nuo sumplattua tasapainoisiksi molemmat laukut 19 kiloa.
Liiroja minulla oli enää jäljellä 50 liiraa, jotka päätimme tuhlata altaalla vielä näin viimeisenä iltana. Piti ottaa yhdet paukut ja pari Efes olutta, toisin kävi pari pariskuntaa Suomalaista aivan liian paljon olivat ilolientä nauttineet, joten joimme kummatkin vain pari paukkua ja poistuimme Hotellihuoneeseemme, jotta päästiin heistä eroon.
Hehän vielä lähtivät lähidiskoon jatkamaan,tulivat Hotelliin viiden aikaan, ihmetytti ja kummastutti monia, kun aamulla on aikainen nousu.
No sitten alkoi viimeinen yömme tässä huoneessa... (koti ikäväkin jo vaivasi).

2.9-10
KOTIIN LÄHTÖPÄIVÄ!!!!

Aamulla kellomme herätti 6.30 ja siitä sukellus suihkuun aamupesulle ( Turkin pölyt nahastamme pois).
Omat tehdyt aamiaiset, joimme ja söimme parvekkeellamme.
Kello 8.15 auto haki meidät rappusten yläpäästä (jonne tuo meidät silloin jättikin).
Monille tuli takkiin, kun olivat juoneet piikin päälle, siinä sitten joutuivat niitä maksamaan (emme me).

Olimme kaikki muut jo siellä paikalla laukkuinemme odottamassa autoa, vielä näitä kahta pariskuntaa ei näkynyt, olimme kaikki yhtämieltä että jolleivät ole ajoissa niin ottakoon taksin Izmiriin, mutta tulivathan nuo ihan viimeminuuteilla, eilen hilpeänä kaljaa ja tänään kalpeana hiljaa...

Siitä sitten tunnin matka Izmiriin ja lentokentälle, ja siitä se jännä juttu alkoikin, kun tuli tuo sapeli ostettu, sieltä ei ihan helpolla pääse oli 3 turvatarkastusta, ja ensimmäinen kilahti meille heti, tuo sapeli joka oli matkalaukussa, eikun laukku auki ja sapelia metsästämään, ja mun pakkaustaidon kun tietää, niin metsästäminen täydestä laukusta ei ollut helppo, löytyihän viimein, viimeistä kelmua ei tarvinnut avata kun paljastui tuon sapelin korukaiverrus varresta, siinä se meni edestakaisin läpivalaisussa, kunnes päättivät antaa tuon takaisin.

Mutta otettiin minun passi, ja täytettiin joku paperi et mulla laukussa tuollainen, kun matkustan Suomeen.

No kun päästiin matkalaukuista eroon, taas turvatarkastus, näyttivät minun jalkatukeani, näytin että on muovia ja jokunen metalliliitin siinä, en kilissyt...

Ja kun löysimme sen josta pääsemme lentokeeseen taas tuli turvatarkastus, oli ilmeisesti herkemmät laitteet kilisin kuin viimeistä päivää, no se oli mun tuki, pääsin läpi.
Siinä vaiheessa Jari oli jo kyllästynyt koko aikaa vyötänsä irroittamaan.

Hetken siinä istuimme kunnes päästiin lentoneeseen ja matkamme kohti Helsinkiä alkoi (lentomatka oli mukava).

Näkemiin Turkki, Izmir Kusadasi (jonne todella haluaisin mennä uudestaan, oli hieno, ystävällinen ja turvallinen paikka)

SUOSITTELEN KUSADASIA KAIKILLE, monet jotka olivat olleet muualla Turkissa pitivät tätä parhaimpana paikkana!!!!